Eiwitten; als sporter is dit één van de belangrijkste voedingstoffen. Het nuttigen van voldoende eiwitten is van cruciaal belang als je spieren op wilt bouwen of graag droger wilt worden. Veel mensen weten echter niet dat er verschillende soorten eiwitten bestaan. Aangezien het wel van belang is dat je weet wat deze verschillen zijn, zullen wij je vandaag wat meer informatie hierover geven. Zo weet je precies op welk moment van de dag je welke shake het beste kan nemen.

Wat doen eiwitten eigenlijk?

Voordat we ingaan op de verschillende soorten eiwitten is het handig om even stil te staan bij de vraag wat eigenlijk de functie is van eiwitten. Eiwit is een belangrijk bestanddeel van elke cel in het lichaam. Het is een belangrijke bouwsteen voor je botten, spieren, kraakbeen en huid. Het lichaam gebruikt eiwitten om weefsel op te bouwen of om deze te repareren. Tijdens het trainen maak jij minuscule scheurtjes in je spierweefsel. Je lichaam repareert deze scheurtjes en maakt de spier sterker, krachtiger en groter. In tegenstelling tot vet en koolhydraten kan het lichaam geen eiwitten opslaan.

De verschillende soorten

Er zijn verschillende soorten eiwitten die je kunt nuttigen. We hebben het wat makkelijker voor je gemaakt door de meest voorkomende hieronder voor je op een rijtje te zetten:

Whey concentraat

Whey concentraat is een eiwitrijk zuivelproduct. Het is op dit moment het meest populaire eiwitsupplement wat je kunt vinden. Nadat de wei van de melk wordt gehaald, wordt deze “geconcentreerd” door het verwijderen van de niet-eiwitbestanddelen. Het resultaat is een supplement met 75 tot 85 procent zuiver eiwit. Prima om te gebruiken als een post work-out shake.

Whey isolaat

Whey isolaat is een van de meest complete vormen van eiwitten die je maar kunt vinden omdat het geen koolhydraten, vetten, cholesterol en lactose bevat. Deze whey bevat het een hoog gehalte aan leucine en aminozuren. Dit maakt het een van de beste keuzes voor net na de training.

Whey hydrolisaat

Als laatste whey is er nog de hydrolisaat variant, dit is ook wel de meest pure en dure soort whey die je kunt halen. De hydrolisaat is voorverteerd: dit betekent dat het zeer snel door je lichaam wordt opgenomen. Als ‘normale’ sporter zal je deze soort niet nodig hebben. Mocht je in de categorie topsporter vallen, dan kan deze shake wel weer handig zijn.

Caseine

dit is een eiwit wat je met name zal vinden in kaas en in kwark. Het is ook een zuivelproduct, echter wordt dit type eiwit langzamer opgenomen in het lichaam. Hierdoor is het een prima eiwit om te nuttigen voordat je gaat slapen.

Soja eiwit

mocht je allergisch zijn voor reguliere zuivelproducten dan is het mogelijk om te kiezen voor soja eiwit. Dit type eiwit is niet afkomstig van zuivel maar van sojabonen, dé beste keuze voor mensen met lactose intolerantie.

Artikel delen?