Heb jij al je ideale summerbody, of moet er nog een laagje vet af? Voor je het weet is het zomer! Je wilt natuurlijk wel dat al die uurtjes in de gym duidelijk zichtbaar zijn op het strand. Als jouw spieren nog verstopt zitten onder een laagje vet, dan is het tijd om te gaan cutten!

wat is cutten?

Cutten betekent het verlagen van je vetpercentage, zodat je spieren beter zichtbaar worden. Het is niet hetzelfde als afvallen. Afvallen heeft als doel om je gewicht te doen afnemen, ongeacht of het nu spier- of vetmassa is. Cutten richt zich specifiek op het behouden van de spiermassa en het terugdringen van de vetmassa. Je verlaagt je vetpercentage door het veroorzaken van een calorietekort. Dit betekent dat je minder calorieën binnen krijgt dan je dagelijkse behoefte. Helaas houdt dit wel in dat je geen spiermassa zal kunnen winnen. Sterker nog, je zal tijdens deze fase een minieme hoeveelheid spiermassa verliezen.

Vetpercentage

Vrouwen hebben doorgaans een hogere vetpercentage dan mannen. Bij mannen zal het vet vooral op de buik terecht komt, bij vrouwen zal de nadruk meer liggen op de borsten en bovenbenen. Je vetpercentage kun je op verschillende manieren meten. Waarschijnlijk heeft jouw sportschool een personenweegschaal waar je naast je totale gewicht ook je vetpercentage, bot- en spiermassa kan achterhalen. Deze weegschalen meten dit alles door het sturen van kleine stroompulsen door je lichaam. In praktijk blijkt dat deze manier van meten niet nauwkeurig. Een stukje nauwkeuriger werkt de ouderwetse vetpercentage meter die de huidplooien van het lichaam meten. Ook al werkt deze methode al stukken nauwkeuriger dan met de elektronische weegschaal, het is nog steeds niet 100% accuraat.

Voeding

We gaan proberen zoveel mogelijk spieren te behouden en tegelijkertijd zoveel mogelijk vet te verliezen. Eiwitten zijn de bouwstenen voor spieren, dus hier ga je redelijk wat van binnen krijgen. Probeer ongeveer 1,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht aan te houden. 1 Gram eiwit levert 4 kcal op. Een andere grote fout die vaak gemaakt wordt bij het cutten is om geen vetten of koolhydraten meer te eten. Je lichaam heeft deze simpelweg gewoon nodig om te kunnen functioneren. Goede vetten en koolhydraten zorgen voor energie, een goede stofwisseling, aanmaak van hormonen etc. Hou als regel aan dat 30% van je totale calorie inname bestaat uit goede vetten. De overige calorieën die je binnen krijgt bestaan uit koolhydraten. 1 Gram vet levert 9 kcal op en 1 gram koolhydraten levert 4 kcal op.

Tot slot

Cutten kost tijd, doe het dus rustig aan. Je zal altijd een kleine hoeveelheid spiermassa verliezen, laat je hier niet door ontmoedigen. Probeer je maaltijden te variëren, hou je eiwitinname hoog en blijf koolhydraten en vetten eten. Werk tijdens het cutten niet teveel toe naar een vetpercentagegetal, maar neem liever de spiegel als leidraad en wees blij met je behaalde resultaten.

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste trends, populaire trainingsprogramma’s of tips & tricks op gebied van fitness? Meld je aan en ontvang automatisch een berichtje!