Supplementen zijn voedingsmiddelen vaak in de vorm van pillen, capsules of poeders. Ze zijn bedoeld als aanvulling op je dagelijkse voeding. Supplementen zijn erg populair bij sporters. Alleen al in Amerika had de supplementenindustrie in 2015 een waarde van 37 miljard dollar.

De vijf supplementen

Gevarieerd eten, voldoende slapen en goed trainen vormen altijd de basis. Als je op zoekt bent naar ondersteuning bij het behalen van je sportieve doelstellingen, dan kunnen de volgende supplementen je daar bij helpen:

Vitaminepillen

Wanneer je weinig groente en fruit eet, kan het voorkomen dat je te weinig vitamines binnen krijgt. Vitaminepillen kunnen hier de oplossing voor zijn. Deze helpen jou je vitaminegehalte op peil te houden. Hier kan je vitaminepillen vinden welke speciaal gericht zijn op sporters.

Eiwitpoeders

Eiwitten zijn het hoofdingrediënt voor het opbouwen van spieren. Een krachtsporter heeft per dag ongeveer 1,6 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Dit betekent dat een krachtsport(s)ter van 75 kilo ongeveer 120 gram aan eiwitten per dag binnen moet krijgen. Krijg jij dit niet binnen met je dagelijkse voeding, dan kan Whey Perfection jou hierbij helpen.

Vitamine D

Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Vooral in de winter, maar ook als je in de zomer weinig buiten komt kan het handig zijn om extra vitamine D te slikken. Vitamine D is nodig om calcium op te kunnen nemen in het lichaam. Daarnaast heeft deze vitamine een positieve werking op de hersenen.

Omega-3

Omega-3 is een belangrijk bestandsdeel van visolie. Vanzelfsprekend vind je dit vooral in vette vis. Omega-3 heeft een positieve werking op je hersenen en heeft een gunstige invloed op je cholesterolgehalte. Mocht je geïnteresseerd zijn in een supplement welke zowel vitamine D als Omega 3 bevat, dan raden wij de Omega-3 + vitamine D-3 van Body & Fit aan.

Creatine

Creatine is een lichaamseigen stof en helpt energie te transporteren naar de spiercellen, waardoor het langer duurt voordat de spier verzuurt en / of vermoeid raakt. Hierdoor kan je met name bij krachttraining net iets meer uit je training halen. Het zit vooral in vlees en vis: rundvlees en tonijn bevatten per kilo ongeveer 2 gram creatine. Dit artikel geeft meer informatie over de voordelen van creatine.

Conclusie

Het is absoluut geen must om supplementen in te nemen. Ze kunnen handig zijn als je niet gevarieerd genoeg eet of als je bijvoorbeeld door te weinig zonlicht een tekort aan vitamine D hebt. Supplementen zullen geen wonderen verrichten, maar ze kunnen je wel net dat ene duwtje in de rug geven.

Wil jij op de hoogte blijven van de laatste trends, populaire trainingsprogramma’s of tips & tricks op gebied van fitness? Meld je aan en ontvang automatisch een berichtje!