Vaak is het op de maandagavond ontzettend druk in de sportschool. Er lijken hele volksstammen rond te hangen bij de toestellen waarbij je de borst of schouders traint. Zo raar is dit niet, want deze dag staat bekend als “chest day”. Toch lijkt het voor veel mensen elke dag chest day te zijn, omdat de benen consequent worden overgeslagen. Benen trainen brengt veel voordelen met zich mee en zou daarom door elke serieuze sporter getraind moeten worden.

Je groeit sneller

Grofweg de helft van je lichaam bestaat uit je benen. Het is logisch dat je sneller massa en kracht aankomt als je het gehele lichaam traint en niet slechts de helft. Daarnaast zullen zware compound oefeningen je lichaam stimuleren om meer testosteron aan te maken. Hoe groter de spiergroep, des te groter de hoeveelheid testosteron er vrij komt. De benen vormen de grootste spiergroep van je lichaam. Vanzelfsprekend zul je met het trainen van je benen je lichaam een betere boost geven dan een simpele bicep curl.

Benen trainen zorgt voor stabiliteit

Zware beenoefeningen zorgen voor een betere stabiliteit en balans van het lichaam. Het verbetert je fysieke houding, bewegingen en motoriek. Tegelijkertijd zullen deze oefeningen ook zorgen voor een sterkere core.

Sneller vet verbranden

Je lichaam heeft veel energie nodig bij het doen van zware oefeningen en verhoogt daardoor vetverbranding. Oefeningen als de squat, de deadlift en lunges zijn ideale voor het trainen van je benen en vallen zeker onder de categorie “zwaar”. Het voordeel van een verhoogde stofwisseling (of metabolisme) is dat deze ook na de training relatief hoog is. Dit wordt ook wel de afterburn genoemd. Wanneer jij stopt met trainen heeft je lichaam tijd en energie nodig om je bloedcirculatie en stofwisseling weer in de normale stand te krijgen.

Benen trainen geeft je mentale kracht

De grootste rede dat mensen de benentraining overslaan is omdat het enorm zwaar is en omdat ze de voordelen er niet van inzien. Juist omdat benen trainen zo zwaar is zul je mentaal sterker worden. Je zult merken dat je veel meer voldoening krijgt van het doen van een zware work-out van het onderlichaam dan van een work-out waarin je alleen je armen traint. Succes met het trainen van je benen!

door Marijn

Artikel delen?